2015. december 19., szombat

Látogatás a brüsszeli szafáriparkban, avagy: hogyan közelíti az Európa Parlament a társadalmi problémákat?



Hogyan járulhat hozzá az oktatás a radikalizmus és a szélsőséges jelenségek kezeléséhez?

Az európai törvényalkotási folyamat kötelező része az érdekelt társadalmi csoportokkal való konzultáció. Ezt a kötelezettséget teljesítendő, az Európai Parlament (EP) vallásközi párbeszédért felelős alelnöke, Antonio Tajani konzultációt hívott össze 2015 októberében az EP brüsszeli épületébe. Minthogy a Hindu Forum of Europe éves közgyűlésén Brüsszelben tartózkodtam, kihasználtam az alkalmat és beültem a konzultációra, hogy belekóstoljak, hogyan gondolkoznak azok, akik az egész Európa sorsát igazgató törvényeket hozzák.

A konzultáció során ― két részben ― előadásokra került sor, amiket a közönség kérdései és az azokra adott válaszok követtek.

Már a meghívott előadók listája is roppant érdekes volt. Eltekintve két rendkívül érdekes beszámolóról, ami a kultúrális különbségek kezelésének pozitív példáiról szólt, csupa ateista propaganda kapott szót. Számomra különös rejtély, miért hívták meg nem kevesebb, mint négy szabadkőműves szervezet képviselőjét, mégpedig nem a világ szabadkőművessége 90%-át kitevő teista, tehát hívő irányzataiból, hanem a törpe kisebbséget képviselő ateista képződményekből.

A szabadkőműveseken kívül még szót kapott az ún. humanista mozgalom két szervezetének képviselője. Tudni való, hogy a szépen hangzó nevű humanista mozgalom alapja, hogy az embert helyezi a fókuszba, és Istennek, ha egyáltalán elismeri létét, nem oszt lapot.

Vallási szervezetek csak a hallgatóságban kaptak helyet, bár a kérdések idején kaptak szót.

Az előadók hovatartozását tekintve nem volt meglepetés, hogy az előadók, egyik a másik után, az Európában kialakult zavaros helyzetért a vallásokat tették felelőssé, és megoldásnak a diszkrimináció további csökkentését, végső soron megszűntetését tekintették. Sokszor emlegették a liberális, európai értékeket, melyeknek része, hogy respektáljuk a miénktől eltérő nézeteket, és sürgették, hogy az iskolákban vagy ne legyen vallásoktatás, vagy legyen semleges, és ne próbálják az ifjúságot valamilyen vallás elveinek megnyerni. Véleményem szerint nem is veszik észre, hogy valójában az értékmentes, elrelativizált világszemléletet propagálják, aminek egyenes következménye a fiatalság irányvesztése, céltalansága, és minthogy a vákuumtól a személyiség is irtózik („horror vacui”), sok esetben a radikalizálódás, a fanatizálásnak való nyitottság az eredmény.

Megrázó volt Hassen Chalghoumi, párizsi imám felszólalása. Többek között elmondta, hogy négy évvel ezelőtt felkereste őt egy anya azzal, hogy úgy látja, tizenéves fia rossz társaságba keveredett és szélsőséges, fanatikus irányba halad. Az imám tanácsokkal látta el az anyát, és maga is foglalkozott a fiúval. Ma ez a fiú halott, egyike volt a terrorista tömeggyilkosoknak, aki maga is életét vesztette a rendőrség golyóitól. 

Számomra nyilvánvaló, hogy azok a kísérletek, amelyek a súlyos problémát Isten kizárásával, a vallásosság további visszaszorításával próbálják kezelni, kudarcra vannak ítélve. A mai kétségbeejtő társadalmi káoszhelyzet egyenes következménye a szekularizációnak, a vallásos elvek félredobásának. Az emberi társadalom csak akkor élhet békében, ha elfogadja Isten felsőségét és megpróbál az Ő törvényei szerint élni, életében az Általa adott értékeket követni.